Boom is ho - Reisverslag uit Pudasjärvi, Finland van Annedit Jas - WaarBenJij.nu Boom is ho - Reisverslag uit Pudasjärvi, Finland van Annedit Jas - WaarBenJij.nu

Boom is ho

Blijf op de hoogte en volg Annedit

27 December 2014 | Finland, Pudasjärvi

Voor het eerst wakker geworden met spierpijn. Heel mijn lijf is stijf en mijn onderarmen willen niet echt. Wat ik dan gedaan heb? Sneeuwscooter-tocht van een dagje... Ja vreemd he, zit je op een gemotoriseerd voertuig en nog overal pijn.

Ik heb denk ik veel geluk gehad dat ik dicht bij mijn middelbare school woonde, want ik denk niet dat ik het had overleefd had als ik op de brommer had gemoeten.

De instructie was kort maar krachtig: die hendel is gas, dat is de rem en daar zit de stuurverwarming ( wat een uitvinding!) en mee hangen in de bochten. Iedereen begrepen??? ok we gaan. Kennelijk hadden veel gasten op maandag een instructie uurtje gehad, maar toen was ik bij de hondjes dus ik moest er maar wat van maken.

Na 3 minuten was ik in staat om om te keren. Ik werd gewoon zeeziek van mijn eigen rijstijl. Het is lang geleden maar ik denk zelfs dat mijn eerste rijles soepeler ging dan de rit op deze scooter.

Ik kon met mijn want net bij het gas als ik het stuur vast had dus het gas geven ging met horten en stoten. Daarnaast gingen we ook nog over een pad met heel veel hobbels dus ik werd flink door elkaar geschud. omhoog en omlaag door de hobbels en van voor naar achter door het gas geven. Harry de hengst was er niets bij.

ook hier weer problemen met de bochten. Maar wat wil je, als 250 kg zegt dat je rechtdoor gaat dan kan ik met mijn 60 kg wel gaan hangen in de bocht, maar veel indruk maakt het niet.

Na een half uur begon ik langzaam wat controle te krijgen over de scooter, niet veel, maar ik voelde me toch al wel wat zekerder. Op de rechte vlakke stukken durfde ik het gas wel in te knijpen maar de bochten bleven lastig. Regelmatig nam ik de niet bestaande buitenbocht en heb op mijn route toch wel een paar kleine boompjes een beetje bij gesnoeid. De stukken door het bos vond ik maar niets want dat vroeg wel om wat precisie. en een paar keer hing ik goed in de bocht, tot er een boom op mijn pad kwam. en die geven niet mee!

Lunch was fantastisch, worstjes braden boven een open vuur aan de rand van een meer. Maar ja we moesten nog terug op dat onding.

Ik heb me toch echt wel afgevraagd op de scooter wat voor activiteiten beter bij mij passen. Ik weet van mezelf dat mijn spanningsboog vrij kort is. Ik kan me niet lang op het zelfde concentreren. er vervolgens ga ik huskysafari doen waar je continu moet opletten en sneeuwscooter rijden, waar je ook moet opletten.... Niet echt een match dus.

Je snapt dat als je gedachten alle kanten op gaan het een kwestie van tijd is voor dat het mis gaat.
Ik ging een heuveltje over, kleine lancering was het eigenlijk en onder aan de heuvel was een bocht... maar mijn scooter ging rechtdoor.. dus ik beland 4 meter naast het pad tegen een boom, niet hard hoor, want ik was al aan het remmen en had het gas los. Maar ja, de grap met besneeuwde bomen is dat als je er tegen aan rijdt.. alle sneeuw naar beneden komt zeilen, dus mijn scooter en ik waren verdwenen onder een pak sneeuw.

3 mannen hebben mijn scooter vervolgens weer het pad op gesleept en ik kon door. Geen schade aan de scooter of de boom dus iedereen blij.

Ik was blij dat ik mijn helmpje weer kon inleveren en dat ik weer met 2 benen op de sneeuw stond.

Op deze laatste dag nog geen activiteiten gepland staan, dus ik ga maar eens naar de skiverhuur lopen en kijken of ik deze dag zonder al te veel brokken maken kan doorstaan.

X





  • 27 December 2014 - 14:20

    Ans:

    Blij dat je tocht hebt overleeft en goed dat ik het niet heb geweten.
    Nu het skiën nog?
    Hier ligt een dik pak sneeuw. Misschien ligt het er morgen nog zodat de overgang voor jou niet te groot is!
    Besos y abrazzos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Pudasjärvi

Annedit

Actief sinds 18 Dec. 2009
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 134576

Voorgaande reizen:

16 December 2022 - 02 Januari 2023

Fietsend Vietnam door

17 December 2016 - 06 Januari 2017

Chili

21 December 2015 - 07 Januari 2016

Maya tempel Tour

21 December 2014 - 28 December 2014

Finland

22 December 2012 - 08 Januari 2013

Van Jakarta naar ubud

19 December 2010 - 08 Januari 2011

Chimpansees

19 December 2009 - 09 Januari 2010

Ik en mijn olifant

17 December 2007 - 11 Januari 2008

Leeuwen Temmen

Landen bezocht: