Bandung - Reisverslag uit Kebonkawung, Indonesië van Annedit Jas - WaarBenJij.nu Bandung - Reisverslag uit Kebonkawung, Indonesië van Annedit Jas - WaarBenJij.nu

Bandung

Blijf op de hoogte en volg Annedit

24 December 2012 | Indonesië, Kebonkawung

Vanochtend vroeg opgestaan voor de trein naar Bandung. Was zo moe van de reis dat ik zelfs door gejammer van de moskee ben door geslapen. Tocht per trein was echt mooi. Veel rijstvelden met van die kleine indo's met grote ronde hoed. Echt zoals het plaatje. Weet niet of het figuranten waren, maar ben blij dat dit beeld klopte. ;)
Had het me niet gerealiseerd ( over lekkere voorbereiding gesproken) maar indonesie is een echt moslim land. Dus vanochtend bij het ontbijt werd ik terug gestuurd door de gids... Mijn broek was te kort... Minimaal over de knie... En dat heb ik natuurlijk niet. Dus een lange broek dan maar. Gelukkig geldt dat alleen voor de binnenlanden. Maar Bruine benen kunnen we dus ook afstrepen van de to do list.

In bandung gegeten in hollands restaurant, met sinterklaasliedjes op de achtergrond, heel bijzonder, sinterklaasje bonne bonne icm nasi goreng.
Stadswandeling stelde niet veel voor toen kwamen bij het museum en dat was dicht... Heel bijzonder. En de gids haalde gewoon zijn schouders op. Zoo, als ik tourleader was geweest had ik dan toch echt wel stress gehad. Ook oude koffie branderij zomaar van intinirary schrapt. Net zo makkelijk. Aan het begin werden we gewaarschuwd voor het principe tijd, dat hier heel anders werkt dan wij gewend zijn. Rubber-time noemen ze het hier. Het rekt alle kanten op. Kennelijk geldt dat ook voor het programma. Wel jammer want in bandung is nog veel hollands glorie te zien.

We gingen smiddags naar een soort muziek school waar ze kinderen muziek leren maken op een soort bamboe instrument en waar ze traditionele dans leren. Voorstelling was beetje saai totdat we zelf zo'n bamboe ding in onze handen kregen. Was echt super lachen. Alles ging in het indonesisch dus we konden het nauwelijks volgen maar uiteindelijk toch geluid gekregen uit dat ding en samen veel liedjes gespeeld, van kerstliedjes tot top 40. Heel grappig.

De groep klikt steeds beter. Bernie, laatste missende groeplid is top. Erg gezellig, houdt ook van een biertje en niet zo groen of vegetarisch als de rest.
Vanavond geprobeerd " aan de straat" te eten met de groep, maar helaas ze durfden het nog niet aan. Maar er zijn er al een paar die welwillende zijn dus morgen sateetje van de straat denk ik zo. Morgen gaat de reis richting het strand. Zin in!!!

X

• 25 December 2012 - 10:31

Dirk:

Eet geen rauwe groenten. De Indonesiër die in de hotelkeuken jouw slaatje wast, gebruikt zijn linkerhand om zijn aars met water schoon te maken. Indonesiërs gebruiken nooit WC papier. Alhoewel er door de hotelmanagers op toe gezien wordt dat het personeel zijn handen wast alvorens het WC te verlaten, gebeurt het vooral wanneer het druk is in de keuken dat men dit vergeet of denkt er geen tijd voor te hebben. Dit gebeurt ook in vijfsterrenhotels ! Bovendien worden de slablaadjes met water vol bacteriën gewassen.
    Eet geen voedsel van de kaki lima, dat zijn rijdende eetstalletjes. De naam kaki lima betekent vijf voeten, want de verkoper heeft twee voeten, en het wagentje twee wielen en een poot, dus vijf voeten in totaal.

Die kaki lima verkoopt onder andere bakso, wat een soepje is met vleesballen. Die vleesballen worden gemaakt van de afval van runderen, dus de lippen, de aars, de darmen, de uier. In de ballen gaat ook veel zout, dat conserveert, en MSG, monosodiumglutamaat, een smaakversterker. Een ander ingrediënt dat graag wordt gebruikt is borax, wat de ballen langer houdbaar maakt in de tropische hitte. De noedels zijn ook vers gemaakt, en een flinke scheut formaline maakt ze lang houdbaar. Formaline wordt in Europa onder andere gebruikt door begrafenisondernemers om lijken te bewaren. Chemicaliën als genoemde zijn in Indonesië heel gemakkelijk verkrijgbaar, voor iedereen vrij en open te koop. Uiteraard zijn die stoffen zeer schadelijk voor de gezondheid