De kerstdagen - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annedit Jas - WaarBenJij.nu De kerstdagen - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annedit Jas - WaarBenJij.nu

De kerstdagen

Door: Annedit

Blijf op de hoogte en volg Annedit

27 December 2010 | Zambia, Lusaka

Pffh, kerst is ook overal ter wereld hetzelfde.. eten, eten en nog eens eten. Op kerstavond hadden we onze engelse maaltijd, erg geslaagd en erg gezellig met z'n viertjes. Op eerste kerstdag hadden en een lunch met de leftovers van de avond ervoor en 's avonds een braai bij Sheila en Sylvia, de beheerders van het park, samen met het management en wat vrienden. er gezellig, inclusief x-mas crackers en party hats. Erg leuke mensen ontmoet, een blinde vrouw die erg grappige verhalen had over haar nep ogen die er soms uitvallen...heel bijzonder hoe ze met haar handicap omging en hoe grappig ze er over kon vertellen.
wij hadden voor de mannen bij de enclosures kip en kruiden gehaald , dus de volgende dag moesten we met hen meeeten, kip met shima.. een soort puree van maismeel. lijkt een beetje op aardappelpuree uit een pakje, maar dan blijft dit de textuur van betonmortel houden en zo zwaar ligt het ook op je maag.. het vult goed zeg maar

Er gebeurd elke dag zoveel bij de apen dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet vertellen. het is zo grappig om gewoon te kijken naar wat ze doen en hoe ze met elkaar spelen. Ik krijg inmiddels kusjes van jack door het hek. Foto volgt want die heeft jasmine op haar toestel staan.

Vandaag was mijn eerste dag bij enclosure 1 en 2. ( 27 en 43 chimps) dit is weer heel anders. ik moet nu weer opnieuw wennen een de apen en zij aan mij.
Eindstand bij enclosure 3 en 4 was 2 x gekrabt, 2 x geknepen en 1 x gebeten( niet door de huid hoor, dus het viel reuze mee ;)
ben benieuwd wat deze chimps gaan doen om deze stand te verbeteren.

De enige 2 vriendelijke vrouwtjes zitten in deze enclosure, josephine en Mila. Alle andere vrouwen zijn echt gemeen en niet te vertrouwen. Jo moet ik nog een beetje aan wennen. Die houdt namelijk niet van vieze kleren, dus ze trekt je naar het hek en probeert sommige vlekken van je overall af te likken... beetje vreemd. ook probeert ze met haar hand het stof van je af te slaan en dan draait ze je om en doet ze de andere kant. heel grappig, maar ik weet nog niet of ze helemaal te vertrouwen is. Zowel mila als Josephine snappen niets van bh's en trekken de bandjes dan ook zo ongeveer door je shirt heen en laten hem schieten... errug grappig... not.

Mila vandaag was briljant, ze ging op haar kop staan en stak zowel handen als voeten door het hek. en dan duwde ze me weg en trok me weer naar zich toe.. net zoals je baby's in de lucht gooit er weer opvangt. en een lol dat ze had.. ze moest er zelf van lachen.
Ze is echt heel slim als ze mijn nagels schoonmaakt pakt ze een klein stokje om onder mijn nagel te komen.

Ik heb vandaag mijn sinasappel met haar gedeeld, maar zij haalt wel eerst de velletjes eraf, dat vind ze namelijk niet lekker. Ook heeft ze alle meeeters van mijn gezicht geknepen.. beetje jammer dat ze soms het verschil niet ziet tussen een meeeter en een sproetjes..ja, dat deed inderdaad pijn. Ze kijkt naar alles en kon zomaar de rist open en dicht doen van mijn vest.

Tina, carine en jasmine zijn vandaag vertrokken naar Vic Falls. aangezien ik daar al geweest ben heb ik het maar gelaten voor wat het was. er komt zo een nieuwe volunteer binnen, een meisje uit Zuid afrika..En het is voor haar ook wel leuk als er iemand is als ze aankomt. ben benieuwd, hoop dat het net zo gezellig wordt als met de andere meiden.

Op weg naar de enclosures zijn er sommige apen die met stenen gooien. sampy is er zo een en die mist nooit.. ik zat natuurlijk niet op te letten ( 7 uur in de morgen.. wat denk je zelf..) en had dus bijna een gat in mijn kop.. kijk dat zijn dus apenstreken waar ik niet op zit te wachten. Nu zit ik dus 's ochtend heel alert in de auto.

Ik heb gevraagd of ik Billy een keer de fles mag geven, lijkt me super zo dicht bij een hippo... let's see was het antwoord.. denk dat het een afrikaanse nee is, maar let's see.

vandaag heeft het voor het eerst overdag geregend. 's nachts stormt het enorm met onweer en enorme regen ( dus beetje lastig als je naar de outhouse moet om te plassen. maar overdag is het aangenaam warm, wel bewolkt maar ik heb in ieder geval geen koude voeten hier ;)

Ik ga snel even een douche pakken, anders is ie weer te warm en sta ik weer naast het water te schrobben.
Hoop dat jullie allemaal een goede kerst hebben gehad.
Kus

  • 27 December 2010 - 21:14

    Pa:

    Blij te lezen dat het allemaal goed gaat, ben benieuwd of je Billy nog mag voeren. Eeen rondje op zijn rug zal wel teveel gevraagd zijn.

  • 28 December 2010 - 13:53

    Ans:

    Het is nog niet zover, maar ik kom je afhalen op Schiphol. Als ik Papa heb afgezet ga ik een paar dagen bij Phila in Bloemendaal logeren. Ben dus in de buurt. Sta bij vertrekhal 3.
    Hoe is de nieuwe vrijwilligster?
    Liefs, Mama

  • 31 December 2010 - 15:56

    Lettie:

    Hey, ik ben een week voor jou vertrokken, dus weet precies waar je t over hebt. Doe Tina, haampje, en Carine de groetjes!! Wens ze een fijne reis as maandag en geef Milla heel veel dikke knufffels van mij!!! Thnx groetjes Lettie

  • 31 December 2010 - 15:58

    Lettie,:

    Mm weet. Niet waarom er naampjel staat maar bedoel natuurlijk jasmine

  • 31 December 2010 - 18:10

    Ans:

    Papa wacht met spanning op je volgende verhaal. Ik heb al gezegd dat je wel wat anders te doen hebt.
    We wensen je een gelukkig en voorspoedig Nieuw Jaar. Vergat nog te zeggen dat je me moet bellen voor de douane, dan zijn we tegelijkertijd bij vertrekhal 3. We gaan zo met de oliebollen naar Wim en Nelleke.
    Besos gordos, Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annedit

Actief sinds 18 Dec. 2009
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 134719

Voorgaande reizen:

16 December 2022 - 02 Januari 2023

Fietsend Vietnam door

17 December 2016 - 06 Januari 2017

Chili

21 December 2015 - 07 Januari 2016

Maya tempel Tour

21 December 2014 - 28 December 2014

Finland

22 December 2012 - 08 Januari 2013

Van Jakarta naar ubud

19 December 2010 - 08 Januari 2011

Chimpansees

19 December 2009 - 09 Januari 2010

Ik en mijn olifant

17 December 2007 - 11 Januari 2008

Leeuwen Temmen

Landen bezocht: